Print

Повноваження поліції у справах про адміністративні правопорушення

Share

1

Перетворення міліції України в Національну поліцію привертає увагу всього українського суспільства та міжнародного співтовариства, а також супроводжується змінами положень нормативно-правових актів, які визначають компетенцію органів і підрозділів Міністерства внутрішніх справ України.

Які ж повноваження має поліція у справах про адміністративні правопорушення, консультують фахівці Рокитнівського бюро правової допомоги.

Національна поліція України – це центральний орган виконавчої влади, який служить суспільству шляхом забезпечення охорони прав і свобод людини, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки та порядку.

Визначення компетенції Національної поліції щодо розгляду справ про правопорушення передбачене статтею 222 кодексу України про адміністративні правопорушення, зокрема, про порушення громадського порядку, правил дорожнього руху, правил, що забезпечують безпеку руху транспорту, правил користування засобами транспорту, правил, спрямованих на забезпечення схоронності вантажів на транспорті, а також про незаконний відпуск і незаконне придбання бензину або інших паливно-мастильних матеріалів (статті 80 і 81 – у частині перевищення нормативів вмісту забруднюючих речовин у відпрацьованих газах транспортних засобів).

Згідно з «Інструкцією з оформлення поліцейськими матеріалів про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксованими не в автоматичному режимі», затвердженою Міністерством внутрішніх справ України 10 листопада 2015 року та яка складається з 13 розділів, передбачені загальні положення, оформлення протоколів про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, розгляд справ про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, постанова по справі про адміністративне правопорушення, накладення стягнень, виконання постанов у справах про адміністративні правопорушення, особливості оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення, вчинені повторно, особливості оформлення матеріалів про адміністративне правопорушення, щодо порушення правил дорожнього руху, що спричинило пошкодження транспортних засобів, вантажу, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна тощо.

Отже, увагу варто приділити 2-му розділу вказаної інструкції. Зокрема, при оформленні протоколу про адміністративне правопорушення допускаються письмові пояснення свідків правопорушення у разі їх наявності; акт огляду та тимчасового затримання транспортного засобу у разі здійснення його затримання; акт огляду на стан сп’яніння у разі проведення огляду на стан сп’яніння; інші документи та матеріали, які містять інформацію про правопорушення. У разі відмови особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, від підписання протоколу про адміністративне правопорушення в ньому робиться відповідний запис, який засвідчується підписами двох свідків. Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право подати пояснення і зауваження щодо змісту протоколу, а також викласти мотиви своєї відмови від його підписання, які долучаються до протоколу.

Крім того, при підготовці до розгляду справ про адміністративне правопорушення до повноважень органів Національної поліції належить встановити, чи належить до її компетенції розгляд цієї справи; чи правильно складено протокол (якщо складання протоколу передбачено КУпАП) та інші матеріали справи про адміністративне правопорушення; чи повідомлено належним чином осіб, які беруть участь у розгляді справи, про час і місце її розгляду (якщо справа не розглядається на місці); чи витребувано необхідні додаткові матеріали, які потрібні для вирішення справи; чи підлягають задоволенню клопотання особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілого, їх законних представників і адвоката.

Відповідно до п. 10 розділу 3 «Інструкції з оформлення поліцейськими матеріалів про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані не в автоматичному режимі», поліцейський оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об’єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю. Та згідно п.11 даної інструкції, якщо при розгляді справи поліцейський прийде до висновку, що в порушенні є ознаки кримінального правопорушення, матеріали передаються прокурору або органу досудового розслідування.

Згідно з п.12 Інструкції, поліцейський при малозначності вчиненого адміністративного правопорушення може звільнити особу, яка притягається до адміністративної відповідальності, від адміністративної відповідальності і обмежитись усним зауваженням, про що не складається протокол про адміністративне правопорушення.

Довідково. Сарненський місцевий центр з надання БВПД знаходиться за адресою: м. Сарни, вул. Широка, 22 (другий поверх приміщення «Приватбанку»). Тел.: (03655) 3-22-20, (067) 856 74 35. Телефон безкоштовної гарячої лінії 0 800 213 103 (цілодобово).

Березнівське бюро правової допомоги: м. Березне, вул. Київська, 9 (приміщення ЦНАПу та статистики), тел. (03653)5-34-44, (067) 836 50 41, (096) 117 38 45.

Володимирецьке бюро правової допомоги: смт Володимирець, вул. Соборна, 20 (приміщення Володимирецької районної державної нотаріальної контори), тел. (03634) 2-58-08, (068) 091 88 85.

Дубровицьке бюро правової допомоги: м. Дубровиця, вул. Воробинська, 9 (приміщення районної бібліотеки), тел. (03658)2-00-06, (068) 085 13 52;.

Рокитнівське бюро правової допомоги: смт Рокитне, вул. Незалежності, 21 (приміщення Управління Державної казначейської служби України в Рокитнівському районі), тел. (03635)2-30-03, (097) 318 59 96.